Sah Micul Print Braila

"Nu cunosti decat lucrurile pe care le imblanzesti,spuse vulpea.Oamenii nu mai au timp sa cunoasca nimic .Cumpara lucruri de-a gata de la negustori.Dar,cum nu exista negustori de prieteni,oamenii nu mai au prieteni.Daca vrei un prieten,imblanzeste-ma!"semper fidelis

Sa jucam un sah simplu(1)

Posted by Preda Iulian pe 15 Ianuarie 2014


Acest serial tinde sa ne ofere sah cateva idei de baza pentru formarea unor planuri pe termen lung intr-o partida de sah. De asemenea, vom arata cum sa recunoastem si cum sa acumulam avantaje mici, uneori insignifiante in aparenta, avantaje care pot avea efect pe termen scurt sau nu, dar se constituie in elemente permanente ale pozitiei. Pe masura ce partida progreseaza, efectul cumulativ incepe sa se faca simtit din ce in ce mai mult, ducand pana la urma la un avantaj tangibil. Acest stil de joc este simplu si economic atat in conceptie cat si in executie. Combinatiile si actiunile de atac sunt amanate pentru momentul potrivit, ca o culminare a strategiei generale. Intr-o pozitie foarte buna nu este atat de dificil sa ne coplesim adversarul cu o avalansa de sacrificii. Problema reala este cum sa obtinem aceste pozitii. Acesta este obiectivul acestui serial.

Fara dubii cel mai bun mod de a progresa in sah este prin studiul partidelor jucate de catre mari jucatori. Din acest motiv vom folosi o selectie de partide din practica marilor jucatori clasici, ca mediu prin care sa enuntam principiile fundamentale ale unui sah simplu. Aceste partide nu sunt de tipul celor care captureaza atentia literaturii sahiste deoarece sunt prea simple si lipsite de spectaculozitate, dar tocmai din acest motiv ele se potrivesc pentru a arata in mod clar ideile de baza pe care vrem sa le expunem.

Exemplul urmator este o avanpremiera a ceea ce va urma in episoadele urmatoare. Este vorba de o victorie a fostului Campion Mondial Botvinnik impotriva maestrului international Szilayi de la Amsterdam, 1966. Unul dintre adevaratii mari maestrii ai strategiei, Botvinnik realizeaza aici o partida tipica, impresionanta prin instructivitatea ei.

Botvinnik a realizat multe partide-model, material excelent de studiu

Botvinnik,Mikhail – Szilagyi,Gyorgy [A07]

IBM Amsterdam (1), 1966

[Michael Stean]

1.g3 d5 2.Nf3 c6 3.Bg2 Bg4 4.d3 Nd7 5.h3 Bxf3 6.Bxf3 e5 7.Nd2 Ngf6 8.e4 dxe4 9.dxe4 Bc5 10.0–0 Qe7 11.c3 0–0


Pozitia pare la prima vedere destul de buna pentru Negru.. Piesele sale ocupa campuri bune in centru, regele sau este in siguranta si in plus are avantaj de dezvoltare, turnurile sale fiind deja legate intre ele pe ultima linie in timp ce Albul mai are mult pana sa realizeze aceasta. Totusi, din punct de vedere pozitional, Negrul are probleme in urma schimbului nebunului pe un cal. Pe termen lung el va avea probleme pe campuri albe. Vom vedea aceasta intr-un mod tangibil pe masura ce partida evolueaza. 12.b4 O mutare prin care Albul castiga spatiu. Centrul este fixat si Albul nu vrea sa avanseze pionii de pe flancul regelui pentru a nu-si expune propriul rege, asa ca zona logica pentru expansiune este flancul damei. 12…Bb6 13.a4 Rfd8 [Negrul nu a indraznit sa joace 13…a5 datorita mutarii 14.Ba3 urmata de Nc4 sau Nb3 cu multe posibilitati periculoase pe diagonala a3-f8.] 14.Qc2 Rac8 Negrul deja duce lipsa unui plan bun de joc. O idee mai buna era 14…Nf8 urmata de Ne6 si a5 pentru a incerca sa ia sub control campurile c5 si d4. Dificultatile Negrului vin de la faptul ca nu are avanpost bun pentru piesele sale. 15.Be2 Prin contrast, mutarile de pioni ale lui Botvinnik i-au adus acestuia un camp foarte bun, c4, pe care il poate ocupa ori cu un cal ori cu un nebun. 15…c5?? Doua semne de intrebare pentru o mutare prin care nu se pierde de fapt material pare un pic dur, dar trebuie sa subliniez faptul ca inainte de 15…c5 Negrul avea unele probleme, dar acum este dea dreptul pierdut. 16.b5!


De ce este Negrul pierdut? Materialul este egal si Albul nu a trecut cu nici o figura dincolo de linia a 2-a. Raspunsul sta in pioni. Albul are doua campuri superbe la disipozitie c4 si d5 plus un duet mobil de pioni pe flancul damei, zona in care pionii Negrului restrang activitatea propriilor piese intr-un mod teribil, in special nebunul. Botvinnik ne ofera acum o demonstratie viguroasa de sah tehnic pe masura ce transforma aceste avantaje intr-o victorie. 16…Ne8 17.Nc4 Nd6 18.Bg5! O lovitura tactica surprinzatoare, dar telurile sale sunt pozitionale. 18…f6 Poanta combinatiei. Negrul este fortat sa isi slabeasca inca un camp alb (e6) in inima pozitiei sale. Refuzul de a face aceasta ducea la pozitii si mai dificile pentru Negru: [18…Qxg5 19.Nxd6 Rb8 20.Bc4; 18…Nf6 19.Ne3 urmat de 20.Nd5] 19.Be3 Nxc4 20.Bxc4+ Kh8 21.a5 Bc7 22.Rfd1 Nf8


Schimbul unei perechi de turnuri nu va vindeca ranile Negrului. Pe de alta parte, nici altceva. 23.Qa2 Rxd1+ 24.Rxd1 Rd8 25.Rxd8 Bxd8 26.a6 Cucereste inca un camp alb (c6) si in mod simultan elibereaza dama de la apararea pionului a5, pregatind-o pentru un rol mai activ. 26…b6 27.Kg2


Albul controleaza atat de bine pozitia incat si-ar putea inscrie initialele pe tabla cu regele sau daca ar dori. Fiind mai degraba indulgent cu sine insusi, Botvinnik isi permite o mutare de rege pregatitoare inainte de a declansa actiunile decisive. Conform unor principii generale, regele este mai in siguranta pe un camp alb. 27…Qd7 28.Qe2 Ng6 29.Bb3 In sfarsit un atac, dar nu este nici un suspans. Este doar o formalitate pentru Alb. Cu un nebun paralizat de catre proprii pioni, Negrul nu este in masura sa ofere o rezistenta reala. 29…Ne7 30.Qc4 h6 31.Qf7! Kh7 [31…Qxb5 pierde o piesa dupa 32.Qf8+ Kh7 33.Qxd8 Qxb3 34.Qxe7 +-] 32.Bc4 Qd6 33.h4 Botvinnik intinde acum o plasa de mat pe campuri albe. 33…Qd1 34.Qe8 Cu amenintarea h5, urmata de Bc4-f7-g6 mat. Nu exista nici o aparare. 34…f5 35.exf5 Nxf5 36.Bg8+ Kh8 37. Bf7+ urmeaza mat la prima


De remarcat la aceasta partida simplitatea lipsita de efort prin care Botvinnik a obtinut un avantaj pozitional si l-a concretizat. Cu posibila exceptie a mutarii 18.Bg5! nici una dintre mutarile lui nu poate fi in nici un caz descrisa ca fiind surprinzatoare sau dificila de vizualizat. Toate mutarile au fost mai degraba evidente. Asa ca, de ce nu poate toata lumea sa joace in acest mod? 1–0

sursa:http://iulianceausescu.wordpress.com

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
diva din tine

Fii femeia pe care ti-o doresti!

Şiraguri de gânduri

gânduri înşirate pe aţa vieţii... din Bucuresti

Dorian`S Blog Suburbia iBraila

O soțietate fără prințipuri carevasăzică că nu le are

Don Charisma

because anything is possible with Charisma

andrei plimbarici

Calatorind Descoperi

Elena Elly Coman

La zi cu stirile locale si nationale

Illusion's Street

străduţa mea de iluzii

Personalitate autentica

prefer sa fiu criticat pentru ceea ce sunt decat iubit pentru ceea ce nu sunt.

Matt on Not-WordPress

Stuff and things.

Iluzia timpului in cinema

”De ce ne putem aminti trecutul, insa nu ne putem aminti viitorul ?” - Stephen Hawking

Bisofficiallan

World in your eyes!

Hiking Photography

Beautiful photos of hiking and other outdoor adventures.

iPlayooChess

Blog on How to Teach and Learn Chess and Improve Board Vision Using Contacts Method

הִפּוּכוֹפֹּה - יצירה פלינדרומית

שירה, פרוזה וריבועי קסם פלינדרומיים; פלינדרומים אקטואליים (פוליטיים-חברתיים)

BRAILA CHIREI

publicatie online de stiri din toate domeniile, comentarii

%d blogeri au apreciat asta: